Jump to content

Vigyázz az orsódra

2021. 01. 05. 08:31

A mai, modern orsók komoly szerkezetek, jóval több alkatrészből állnak, mint régebbi társaik. Legyen szó olcsóbb vagy drágább tekerőről, mindegyik csak akkor szolgálja hűen és sokáig tulajdonosát, ha időnként karbantartásban részesül. A szakszervizekben precízen elvégzik a munkálatokat, mégis egyre többen próbálkoznak meg az orsójuk karbantartásával otthonuk kényelmében. Akik rendelkeznek elég tapasztalattal, azoknak aligha okoz gondot ez a feladat, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy nem mindegyik megoldás tesz jót ezeknek a precíz szerkezeteknek!

 

Most, minden apró részletet figyelembe véve, egy alig használt, szinte új nyeletőfékes modellen, néhány másikon és bontott alkatrészeken fogom bemutatni az orsó szétszedésének lépéseit. Saját felelősségem, hogy egy új orsó belső szerkezetét mutatom be, azt viszont nem ajánlom senkinek, hogy frissen vásárolt terméket szedjen szét! Ha valaki ezt mégis megteszi, számoljon vele, hogy ezzel az eszközre kapott garanciát elveszti!

Többféle kenőanyag is használható, de a horgászboltban kapható termékek a legmegfelelőbbek. Egy fecskendő sokat segíthet abban, hogy megfelelő mennyiség kerüljön az adott helyre. A világosabb színű zsírt rakják a legtöbb orsóba. Azért is előnyös ez, mert egy sokat használt tekerőben bizonyos idő után sötét lesz az elhasználódott anyag. A molibdén-szulfid tartalmú zsírok is kiválóak, de eleve fekete színűek, így nem lehet megmondani, pontosan mikor használódtak el. Ezt a változatot csak olyan orsóknál használom, amik évente a szervizasztalra kerülnek. A pergető és match orsók tipikusan ilyenek, egy nyeletőfékes vagy bármely más típusú eszköz nem igényel feltétlenül éves karbantartást. Ügyelni kell arra is, hogy a zsír ne legyen túl híg, se túl sűrű, fontos, hogy jól lehessen kenni és megfelelően tapadjon a felületen! A túl híg olaj sem a legjobb választás, mert könnyen kifolyik a rések között. Én kisméretű ecseteket használok a kenéshez, ezek nagyon beváltak.

Nem kell kapkodni! Néhány orsó akár 100-nál is több alkatrészt tartalmaz, érdemes tehát meggondolni, nekiálljunk-e a szétszedésének, vagy sem! Aki nem rendelkezik a kellő alapokkal, annak mindenképpen azt javaslom, hogy bízza szakszervizre kedvenc orsóját! De ha mindenáron otthon szeretné elvégezni a folyamatot, akkor egy egyszerűbb felépítésű tekerő szerelésével érdemes kezdeni, és fokozatosan kell megismerkedni a szerkezettel! Nagyon hasznos lehet később, ha fényképek is készülnek! Lehet, hogy van tapasztalatom a szervizelés terén, de egyes típusokat azért mindenképpen szakemberre bíznék. Az orsó összerakása okozhatja a legtöbb bonyodalmat. Gyakran találkozom alapvető hibákkal, amiket elkövetnek páran, és aligha lesz összerakás a szétszedés után. A következőkben bőven lesz szó ezekről, valamint azokról a meghibásodásokról is, amik egy orsóval előfordulhatnak. Természetesen a meghibásodás legtöbbször a helytelen használat, a nem megfelelő szerelgetés és a rossz karbantartás „eredménye”!

A dob alatt található alátétekkel lehet variálni, ha a zsinórkép nem alakul megfelelően. A by Döme Team Feeder Carp Fighter LCS orsó például hármat is tartalmaz. Ha felülre rak több zsinórt egy tekerő, akkor alátétet vagy alátéteket kell a dob alá tenni. Ha alulra rak többet, le kell venni belőlük. Ha nem lenne elég ezekből a kis lapkákból, akár PET palackból vagy bármely más műanyagból is vágható. Ritkább esetben a megfelelő zsinórkép eléréséhez a fogaskerék alatt található fém alátétből is le kell csiszolni egy keveset.

 

(Forrás: haldorado.hu / fotó: pixabay.com)