Ezúttal „nagyszerviz” alá kerültek az orsók, gyakorlatilag teljesen, a legapróbb részekig szétszereltem őket. Ezek az orsók ugyan nem igényelnek komolyabb karbantartást, ha a rendeltetésnek megfelelően használjuk őket, de egy alapos tisztítás, különösen a féklamellákra, zsinórvezető görgőre, csapágyakra stb. mindig ráfér. Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez! Rendkívül sok bosszúságot okozhat, ha az összeszerelés kudarcba fullad, és az orsó darabjaira bontva egy nejlontasakban kerül a fiók mélyére vagy később a szervizasztalra. Több mint két évtizedes tapasztalatom van a különféle orsók karbantartásával, tisztításával kapcsolatban, de akad olyan orsó is, melyet én sem szívesen szerelek szét! A mai modern orsók rendkívül precíz szerkezetek, melyek kíméletes bánásmódot és időnkénti karbantartást igényelnek. Ebben az írásban egy By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS orsó kerül górcső alá. Ismételten felhívom a figyelmet arra, hogy csak azok fogjanak hozzá az orsó szétszedéséhez, akik biztosan a dolgukban! Senkit sem szeretnék arra ösztönözni, hogy a legalapvetőbb tapasztalatok nélkül rászánja magát a tisztításra!
Elsőként az orsó dobjában található féklamellákat, filcbetéteket szoktam megtisztítani. Nincs más dolgunk, mint a fékerő-szabályzó gombot letekerni, majd az orsó dobját leemelni a tengelyről. Ezután már láthatóak a féklamellák, melyeket egy kis fém gyűrű rögzít. Ezt egy kis csavarhúzó segítségével óvatosan húzzuk ki a helyéről. Érdemes ilyenkor a tenyerünket a dob fölé helyezni, nehogy véletlenül kipattanjon belőle a rugó, mert hosszú időbe telhet, míg megtaláljuk. A féklamellákat emeljük ki, majd helyezzük egy jól látható, tiszta felületre. Fontos, hogy sorrendbe tegyük, mert ugyanúgy kell majd a tisztítási folyamat befejeztével visszatenni. Egy puha törlőkendő segítségével töröljük tisztára a féklamellákat. Ha erősen szennyezettek, akkor előtte benzinben áztassuk egy pár percig, de fokozottan ügyeljük a tűz- és balesetvédelmi előírások betartására, így lehetőleg kültéri, jól szellőző helyen végezzük e munkafolyamatot! A dobot is alaposan tisztítsuk meg, majd a megtisztított és szárazra törölt féklamellákat vékonyan vonjuk be orsóolajjal. Ezután helyezzük vissza őket abban a sorrendben, ahogy eredetileg is elhelyezkedtek, majd pattintsuk helyére a lamellákat rögzítő rugós gyűrűt. Ezzel a fékrendszer tisztítási folyamata készen is van.
Következő lépés az orsó zsinórvezető görgőjének, illetve az ebben található csapágy tisztítási folyamata. A görgő épsége nagymértékben befolyásolja a főzsinórunk épségét is, így különös figyelmet fordítsunk rá! A jó minőségű peremfutó orsóknál alapkövetelmény a zsinórvezető görgők csapágyazása, mely lényegesen csökkenti a görgő idő előtti elkopását, sorjásodását. A csapágy és a görgő megtisztítása után egy csepp orsóolajjal biztosíthatjuk az egyenletes futást. Fontos szempont, hogy inkább olajat, mint zsírt használjunk, mert utóbbi túl sűrű ahhoz, hogy a csapágy apró golyói közé bejusson és biztosítsa a hosszú élettartamot biztosító, megfelelő kenést. A horgászboltok polcain a legtöbb esetben megtalálhatók a kifejezetten e célra készült zsírok, olajok, így lehetőség szerint kerüljük el a különféle műhelyekből származó rideg, teljesen más célra használatos kenőanyagokat!